Det har hänt en del i veckan

Det har hänt en del i veckan som gick. Deere & Company avlade rapport i onsdags och i torsdags meddelade Coca Cola att de hade köpt 17% i energidryckstillverkaren Monster. Jag tänkte komma med mina tankar på de båda händelserna.

Det har hänt en del i veckan

Deere & Company Q3

DE rapporterade sitt fjärde kvartal i onsdags och det fanns väl egentligen inte speciellt mycket positivt att läsa rent resultatmässigt. Även om man lyckades slå förväntningarna vad gäller både vinst och omsättning så gick det sämre än föregående år. Detta var också väntat och kommunicerat och det ingår i mitt investeringsantagande. 2013 ser ut att ha varit ett rekordår det betyder inte att årets eller detta kvartals resultat är dåligt.

  • Försäljningen: Man minskade försäljningen med cirka 5% – från 10 miljarder q3 2013 till 9.5 i år.
  • Vinst: Kvartalets vinst var $850.7 miljoner, att jämföra med fjolårets $996.5 miljoner, dvs 14.6% lägre.
  • Vinst per aktie: Även här skedde en minskning. Kvartalets VPA på $2.33 var ca 9% sämre än fjolårets $2.56.
  • Utdelning och återköp: Man har återköpt 1.9 miljoner aktier och ökat utdelningen från $0.51 till $0.60 (17.6% ökning).

Annat viktigt som framkom

  • Man sänkte prognosen något för helåret.
  • De stora aktieåterköpen innebar att minskningen vinst per aktie “bara” blev 9% (att jämföra med vinsttappet på 14.6%).
  • Construction & Forestry och Financial Services visade upp högre resultat (den stora minskningen kommer alltså från Agriculture – som också är det viktigaste området).
  • Marginalerna verkar sjunka något.

Mina tankar king Deere Q3

2013 verkar ha varit ett rekordår och möjligtvis toppen på en cykel, vilket innebär att årets siffror ser klena ut. Bolaget tjänar dock fortfarande bra med pengar och att vinsten skulle gå ner i år var kommunicerat och därför väntat, men det känns ju inte bättre för det. Dagen efter rapporten meddelade man att man drar ner på produktion och gör sig av med 600 fabriksanställda. Så här är det i cykliska bolag. Det viktiga är ändå att det  inte verkar vara någon större ko på isen. Visst, vinsten kommer vara något lägre under något/några år, men det förändrar inte den långsiktiga bilden. För min del får bolaget gärna fortsätta handlas på dessa nivåer eller lägre, då jag ser dagens pris som ganska attraktivt. Rapporten påverkar inte mitt investeringsantagande.

Läs gärna Långsiktig investering och Spartacus som också har kommenterat rapporten.

 

Här är länken till Q3-presentationen. Sidan 29-30 är speciellt intressanta för oss ägare tycker jag, men givetvis är allt läsvärt!

 

 

rp_coke_disc.png

Coca Colas monsterköp

Coca Cola meddelade under torsdagkvällen att man gjort en uppgörelse med Monster (MNST) om att köpa knappt 17% av aktierna samt att bolagen kommer att ge varandra tillgång till vissa produkter. Coca Cola får tillgång till Monsters icke energidrycker och Monster får tillgång till Coca Colas energidrycker. Jag tycker att det verkar vara ett spännande samarbete, men Monster är inget billigt bolag! P/E på runt 33 vid köpet (nästan 44 nu efter köpet!) kräver onekligen stor framgång! Men det spännande här är att om Monster kan använda Coca Colas distributionsnät, och med gemensam marknadsföring så borde försäljningen kunna växa mycket. Lyckas man med det kanske priset inte är så högt ändå? Spännande ändå känner jag, tycker mig se att fler och fler dricker energidrycker!

7 thoughts on “Det har hänt en del i veckan

  1. Spontant gillar jag Colas del i Monster en hel del. Energidrycks marknaden är enorm och fortsätter att växa (läste siffror på detta för några dagar sedan ska se om jag kan leta fram dem igen) och Cola hade egentligen bara “Burn” som deras kändaste Energidryck och den är inte speciellt populär alls. Att den överhuvudtaget säljs på såpass många ställen som den ändå säljs på är ganska sannoligt en bieffekt av att Colas andra produkter säljer så otroligt bra så dem kan nog ganska enkelt diktera villkoren och få med “Burn” på ett hörn.

    Dock Monster, vilket är ett erkänt stort varumärke och är väl Redbulls egentligen enda stora utmanare för tillfället om man ska kolla på “klassiska” energidrycker. Så Cola får ta del av en populär produkt i ett populärt och växande segment. Monster har redan väldigt höga marginaler på deras Energidrycker, lägg därtill Colas generella försäljningsvolymer och mer optimerade distributionsnät så ska nog dem marginalerna kunna förbättras ytterligare (beror dock på hur dealen ser ut men har svårt att se Cola ta en så stor stake i Monster och inte utnyttja sitt distributionsnät för det). Även volymen av sålda Monsters lär öka när Cola och Monster börjar samarbeta kring marknadsföring, vilket är nått som Cola självklart är sjukt bra på.

    Detta känns som en otrolig winwin för båda företagen, väldigt intressant i vilket fall.

  2. Jag har en helt annan syn på Monster (men Blogspot käkar upp mina kommentarer hos Spartacus).

    Som jag ser det är Monster ett modeföretag inriktat på en livsstil där huvtröjor, extremsport och riktigt glesa mustascher är en viktig del. Under 00-talet har det här modet varit oerhört starkt och aktörer som WESC och monster har tjänat rejält med pengar. Men när den trenden är slut tror jag att det är svårt att räkna hem Monsterköpet för Coca Cola.

    • Kläderna tog jag inte ens in beräkningen. Monster och Red Bull delar ganska lika (Red Bull har lite mer) på 80% av energidryckskakan, se här: http://www.caffeineinformer.com/the-15-top-energy-drink-brands. Men tror du at det beror på Monsters klädkollektion? Hur drivs i så fall Red Bulls tillväxt? Den enda likheten jag kan se med WESC är att man ger coola kläder till lite kända ansikten. Men som jag skrev i mitt inlägg, det är högt P/E! (Och som Spartacus tog upp hos sig, det är även högt P/S) så det krävs mycket tillväxt för att kunna räkna hem detta.

      • Förlåt, jag var kanske lite otydlig.

        Jag menade att det finns en stark subkultur som bär WESC-kläder, dricker Monster och har idoler som är sponsrade av Monster/Red Bull inom olika extremsporter.

        Monster är i mitt tyckte extremt nischade mot den här subkulturen och därför har jag svårt att se Monster som ett långsiktigt märke. Deras nisch är att de marknadsför sig mot ovanstående subkultur men är billigare än Redbull och dyrare än andra konkurenter. Problemet är att när subkulturen försvinner så försvinner även den status som Monster byggt upp.

        • Ah, nu fattar jag. Men är det verkligen så? Hur kommer det sig att du resonerar så? (Jag säger inte emot, enbart nyfiken). Jag har inte tittat på $MNST så har faktiskt inte stenkoll.

  3. Monsterköpet är klockrent. KO kommer ta vinst och omsättning till helt nya nivåer för Monster. Distributionsnätet, makt vid förhandlingar (med alla parter men främst makt att få ut produkter i butikshyllan). De har även en option på att öka sin stake i Monster till 25% (eller var det 35% minns ej). Högt p/e på historiskt resultat måhända men med framtiden i sikte ser det riktigt bra ut.

Leave a Reply